Home

Par loģistikas tiltiem un ne tikai 

30. marts 2022

Kas ir loģistikas kvalitāte e-komercijā? Kāpēc ieguvēji ir tie uzņēmumi, kas tam pievērš īpašu uzmanību? Kādi ir riski, ja tas netiek darīts, un ieguvumi, pieejot šiem jautājumiem pēc būtības? Uzziniet vairāk!

Lai arī jēdziens “loģistika” vairumam no mums saistās ar procesiem pēdējo pāris gadsimtu laikā, tomēr patiesībā mūsdienu loģistikas pamati meklējami jau Romas impērijas laikā. Gadsimtu gaitā ir mainījušās tās praktiskās izpausmes un pārvadāto preču veidi, taču idejiski tās uzdevums ir palicis nemainīgs – produkcijas un pakalpojumu piegāde no radīšanas vietas līdz pircējam. Vēlams, lai tas tiktu izdarīts maksimāli efektīvi un lai gala saņēmējs ir apmierināts.

Šīs likumsakarības neviens nav atcēlis arī mūsdienās, kur par dominējošo ekonomikas formu kļūst e-komercija. Apmaiņas un saziņas procesi starp biznesu, klientiem un arī starp cilvēkiem arvien vairāk notiek attālināti. Skaitļi nemelo. 2020. gadā Omniva Latvijā piegādāja 5 miljonus sūtījumu, savukārt 2021. gadā tie jau bija 7,5 miljoni. Vienlaikus maksimālās kapacitātes robežas vēl nav sasniegtas, jo šobrīd attālinātās piegādes pakalpojumus Latvijā izmanto 61% mājsaimniecību. Bet ar pārliecību varam apgalvot, ka šis īpatsvars tikai un vienīgi pieaugs. To arvien vairāk apzinās arī Latvijā strādājošie un mazie un vidējie uzņēmumi – tieši šajā segmentā pagājušajā gadā bija straujākais Omniva biznesa klientu skaita pieaugums (+29%).

Par tiltiem

Mūsdienās sekmīgas uzņēmējdarbības priekšnosacījums ir stratēģiska lēmuma pieņemšana par fokusēšanos uz klienta vajadzību apmierināšanu un savu produktu vai pakalpojumu attīstību un pārdošanu, vienlaikus atbalsta funkcijas maksimāli nododot trešajām pusēm jeb ārpakalpojuma sniedzējiem. Kādēļ? Jo neviens no mums nevar būt izcils it visā – preču ražošanā, dizainā, pārdošanā, reklāmu radīšanā, iepakošanā, piegādē, preču atgriešanas procesa nodrošināšanā, maksājumu sistēmu izveidē un uzturēšanā utt. Ejot ceļu “es daru visu pats”, riskējam nonākt apburtajā lokā, kur, no vienas puses, potenciālie klienti sagaida izcilību visos klienta ceļojuma posmos, no otras, – mums pietrūkst laika, resursu vai prasmju, lai to visu nodrošinātu. Tā rezultātā uzņēmuma sniegums kādā no posmiem ir vājš, kas patiesībā nozīmē zaudētus klientus un ienākumus. Tādējādi uzņēmējam atkal pietrūkst resursu, lai uzlabotu vājos posmus, jo jāturpina cīnīties (investēt) par pārdošanu un jaunu klientu atrašanu. Tā vietā, lai fokusētos uz to, kas padodas vislabāk, uzņēmējs savu enerģiju izšķaida, avārijas režīmā lēkājot un labojot piegādi, pārdošanu, uzglabāšanu, komplektēšanu utt.

Pasaulē un arī Latvijā izpratne par šiem jautājumiem mainās, un arvien vairāk e-komercijas jomas uzņēmumu izvēlas uzticēt daļu funkciju stabiliem ilgtermiņa partneriem, tādējādi veidojot tiltu starp uzņēmumu un saviem klientiem. Tādā veidā uzņēmums iegūst ātrumu, palielina efektivitāti un kvalitāti, jo tieši loģistikas pakalpojumu sniedzēji zina, kā vislabāk šo tiltu uzturēt izcilā darba kārtībā. Pēc Omniva pieredzes, e-veikali profesionāļiem visbiežāk uztic nodrošināt ērtu tiešsaistes maksājumu risinājumu izstrādi, pasūtījumu apstrādi un ātru piegādi arī reģionos, kā arī dažādus pēcpārdošanas pakalpojumus, piemēram, pasūtījumu un naudas atgriešanu. Rezultātā uzņēmējs iegūst ne tikai apmierinātus un lojālus klientus un konkurētspēju, bet arī laiku, ko izmantot sava biznesa tālākai attīstībai.

Kas ir kvalitatīvs tilts?

Kāds varētu teikt, ka, domājot par jēdzienu “kvalitāte”, it īpaši loģistikas kontekstā, pastāv risks iekrist subjektivitātes lamatās. Piemēram,  kādam cilvēkam pirkuma iegāde e-veikalā, kurš rēķinu par preci sūta apmaksai uz e-pastu, šķiet apmierinošs risinājums, bet vairums pircēju tomēr sagaida, ka apmaksa notiks ar dažiem peles klikšķiem e-veikalā. Kādam arī preces saņemšana piecu dienu laikā liksies labs variants, taču ar pārliecību varam teikt, ka vairums tomēr labprāt vēlēsies saņemt preci jau nākamajā dienā.

Tieši tādēļ varam tomēr apgalvot, ka loģistikas kvalitāte e-komercijas jomā ir ļoti objektīvi un kvantitatīvi novērtējama. Ekspertu vidē to ierasts izvērtēt trīs lielos blokos: e-maksājumu apkalpošana, noliktavas un piegādes pakalpojumi.

Ar norēķiniem tā kā būtu skaidrs – ja saviem e-veikala klientiem pirkuma pabeigšanai joprojām sūtāt rēķinus e-pastā, tad liela daļa potenciālo pircēju šajā brīdī (kamēr saņem rēķinu un izlemj to samaksāt) tiek neatgriezeniski pazaudēti, jo cilvēki mēdz pārdomāt, arī preces iegādes impulss neilgst vairākas stundas. Cilvēka prāts vienkārši strādā citādi. Tādēļ ir jābūt iespējai norēķināties tiešsaistē uzreiz. Arī preces atgriešanas un naudas atgūšanas procesam ir jābūt maksimāli vienkāršam. Ja tas būs pārāk sarežģīts, būtiski samazināsies atkārtoto pirkumu apjoms un pircēju lojalitāte.

Savukārt ar noliktavas bloku mūsdienās tiek saprasta preču uzglabāšana, pasūtījumu apstrāde, uzskaite, iepakošana un komplektēšana. Un, jā, arī šos jautājumus efektīvāk ir nodot profesionāļiem, kas specializējas šādu pakalpojumu sniegšanā. Varam to dēvēt par dalīšanās ekonomikas pieeju, jo ārējs pakalpojuma sniedzējs savus resursus (darbiniekus, telpas, aprīkojumu, zināšanas, sistēmas un servisu) izmanto vienlaikus daudzu uzņēmumu apkalpošanai, tādējādi samazinot kopējās izmaksas par telpu nomu, komunālajiem izdevumiem, darbiniekiem. Šāda veida pieeja ir finansiāli daudz efektīvāka, nekā katram e-komercijas uzņēmumam cenšoties to nodrošināt pašam. Turklāt jāņem vērā gan tirgus, gan cenu svārstības, kas ārpakalpojuma izmantošanas gadījumā garantē lielāku stabilitāti un iespējas nodrošināt nemainīgu kvalitāti arī liela pasūtījumu pieplūduma gadījumā.

Domājot par kvalitatīvu piegādi, jāpievērš uzmanību tādiem faktoriem kā tās ātrums, sūtījumu statusa izsekošana, saņemšanas elastība un pieejamība, kā arī atgriešanas un citu papildpakalpojumu klāsts. Ātra piegāde un izcils serviss ir pamats jebkuram e-komercijas uzņēmumam, kas vēlas noturēt spēcīgas pozīcijas tirgū. Par būtiskāko faktoru piegādes jomā tiek atzīts ģeogrāfiskais piegādes tīkla pārklājums, jo iedzīvotāji mazākās apdzīvotās vietās (piem., Mazsalacā, Kalnciemā, Daugmalē vai Cesvainē) ir tikpat aktīvi kā Daugavpilī vai Liepājā. Noslēgumā jāuzsver, ka gala patērētāji uzticēsies zīmolam, ja tā sniegums visos posmos būs izcils, tādēļ bez spēcīgiem  biznesa risinājumiem šeit neiztikt. Ja runājam par skaitļiem un potenciālo ieguvumu, mūsu pieredze liecina, ka, izvēloties ārējā partnera pakalpojumu, būtiski samazinās preču piegādes laiks un uzņēmēja resursu patēriņš. Tātad iegūst uzņēmējs un viņa klienti, kas savukārt ir priekšnosacījums, lai klienti uzticētos zīmolam. Un ikviens no mums labāk uzticas tiltam, kas ir līdzens, bez bedrēm un sastrēgumiem.


Šīs mājas lapai darbībai nav pilna Internet Explorer pārlūkprogrammas atbalsta!