Home

Klientu un finanšu dati: kā pasargāt tos no krāpniekiem?

11. aprīlis 2022

Lai pasargātu savu klientu datus, Citadeles IT drošības eksperti aicina uzņēmējus ieguldīt ne tikai e-komercijas risinājumu ērtumā, bet arī drošībā.

Lielāki vai mazāki kiberuzbrukumi uzņēmumiem notiek katru dienu, un datu zādzības izmaksas ir pārāk augstas, lai šo draudu neuztvertu nopietni. Līdz ar to ir nepieciešams pienācīgi aizsargāt gan savu mājaslapu, kurā tiek apkopoti klientu dati, gan iekšējās datu bāzes, gan e-pastu kontus. Tam vajadzētu būt svarīgi ne tikai lielajiem uzņēmumiem, bet arī mazajiem, jo īpaši tādēļ, ka liela daļa tikai pēdējā gada laikā pirmo reizi pārgāja uz e-komercijas risinājumu izmantošanu.

Biznesa izvēle: glabāt klientu datus pašiem vai uzticēt citam 

Interneta veikalos datu aizsardzība ir īpaši svarīga, jo šobrīd vairums interneta veikalu pieprasa ievadīt klienta privātos datus savā mājaslapā, lai veiktu pirkumu, kā arī veikt pircēja profila reģistrāciju. Tas nozīmē, ka datu noplūdes gadījumā klienta dati – e-pasts, internetveikalā izveidotā profila parole, telefona numurs, iespējams, ka arī personas kods, var nonākt krāpnieku rokās. Krāpnieki tālāk ar e-pastu un paroli var mēģināt piekļūt citiem klienta kontiem, jo liela daļa cilvēku izmanto vienu paroli visur.  

Ar šo paroli viņi pārņem kontrolē e-pasta kontu, kurā noskaidro, kuras bankas klients ir konkrētais cilvēks. Ieguvuši šo informāciju, viņi var tālāk veikt viltus zvanus un pārliecināt nodot internetbankas lietotājvārdu, kā arī apstiprināt noziedznieku pieslēgšanos mobilajā lietotnē.

Tirgū jau ir pieejami e-komercijas risinājumi, kas ļauj klientam maksāt ātri un ērti – ar dažiem klikšķiem, un viņa finanšu dati netiek atklāti pārdevējam. Šie privātie dati netiek reģistrēti pārdevēja sistēmās, tāpēc viņam nav jāuztraucas par to aizsardzību –  datus apstrādā maksājumu pakalpojumu sniedzējs. Citadeles paspārnē radītais risinājums Klix ir atrisinājis problēmu ar klientu datu glabāšanu, kā arī uzlabojis klienta pieredzi iepērkoties. Risinājuma pamātā ir lietotne, ko instalē pircējs, un tajā reģistrējas tikai vienreiz. Otrā pusē ir tirgotājs, kas savā interneta veikalā ir integrējis Klix risinājumu. Klienti pirkumus apstiprina lietotnē, līdz ar to e-veikalā nav jāievada privātie dati. 

Pircējiem jābūt  īpaši uzmanīgiem

Krāpnieku un kibernoziedzinieku dēļ pircējiem šobrīd ir jābūt īpaši uzmanīgiem. Pirmais solis ir izveidot drošas paroles, kas katrā kontā atšķiras, un tās regulāri mainīt. Vēl viens drošības iespējamais risinājums – izmantot divu faktoru pieslēgšanos biežāk izmantotajos kontos, piemēram, Gmail, Facebook, Amazon utt. Mirklī, kad tiks mēģināts pieslēgties no citas ierīces vai pārlūka, savā telefonā saņemsiet aicinājumu apstiprināt – vai arī saņemsiet SMS. Tā ir iespējams kontrolēt, vai kontam nav piekļuvusi kāda cita persona.  

Lai pasargātu savus datus, aicinām izmantot drošus interneta veikalus vai iepirkties veikalos, kas izmanto bankas līmeņa drošības risinājumus, piemēram, Klix lietotni, ar ko norēķināties iespējams jau vairāk nekā 350 interneta veikalos Latvijā.

Katrai kartei, ar ko norēķināties interneta veikalos, ir iespējams iestatīt reģionus, kuros ar to var samaksāt. Ja neplānojat veikt pirkumus ārpus Eiropas vai Baltijas reģiona, iespējams to atsevišķi norādīt interneta bankā vai mobilajā lietotnē. 

Ir vērts pārliecināties, ka jūsu dati jau nav pieejami kibernoziedziniekiem. Par to, vai jūsu e-pasta adrese parādās kādā no uzlauztajām datu bāzēm, var pārliecināties šajā specializētajā vietnē, kas norādīs konkrētus datu noplūdes incidentus, kas saistīti ar jūsu e-pastu: https://haveibeenpwned.com/.

Ja atrodat savu e-pasta adresi pie uzlauztajām datu bāzēm, nekavējoties nomainiet paroli un izveidojiet jaunu pēc drošu paroļu veidošanas principiem. 
Uzzini vairāk par Klix https://klix.app/.  


Šīs mājas lapai darbībai nav pilna Internet Explorer pārlūkprogrammas atbalsta!